سیاست مذهبی تیموریان وتأثیر آن در جنبش های فکری ومذهبی آن دوره
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مرجان پرمو
- استاد راهنما عبدالحسین میلانی
- سال انتشار 1391
چکیده
دولت تیموریان در اواخر قرن هشتم هجری با تاج گذاری تیمور در سال 771 ه .ق بنیان گذارده شد، و در سال 912 ه .ق توسط محمد خان شیبانی حکومتشان از ایران برچیده شد و به هند انتقال یافت. یکی از شاخصه هایی که در روند سیاسی گری و سمت و سو دادن به رفتارهای حکومتگران تأثیرات عدیده دارد، عامل مذهب است در واقع سیاق فکری و زمینه های اجتماعی- اعتقادی که ریشه در دوره های قبل داشت، چون تشیع، تسنن، تصوف و ... موجب گردید، که شاهان تیموری در اتخاذ نوع سیاست و نحوه ی برخورد با این نیروها، سیاستی متفاوت تر از دوره های قبل در پیش بگیرند اگر چه تیموریان با انتخاب سنت، به نوعی مشی مذهبی خود را نشان دادند اما، حمایت شاهان تیموری بالاخص تیمور، از سادات و شیوخ و پایبندی به اعتقادات نیاکان ترک خویش، حاکی از رفتاری خلاف سنت و دربر دارنده سیاست پنهان و محافظه کارانه می باشد، که تبعات یا پیامدهایی را در زمینه سیاسی- اجتماعی و اعتقادی به دنبال خود داشت. زیرا که فضایی را برای این نیروها باز کرد که با آزادی بیشتری در اشاعه ی افکار خود، به عنوان گروه ها و اقلیت های مذهبی ـ سیاسی با چهارچوب عقیدتی ـ فکری مشخص ظهور یابند. بنابراین این سوال مطرح است که : سیاست مذهبی سلاطین تیموری در جنبش های فکری ـ مذهبی آن دوره به چه میزان تأثیرگذار بوده است؟ از جمله منابعی که در این پژوهش استفاده گردید: عجایب المقدور فی اخبار تیمور (ابن عربشاه)، ظفرنامه شامی (نظام الدین شامی)،و از تحقیقات معاصر: برآمدن و فرمانروای تیمور (بئاتریس فوربزمنز)، امپراطوری صحرانوردان (رنه گروسه).
منابع مشابه
سیاست های مذهبی دوره تیموریان
سلسله تیموریان درسال (911ـ771 ه. ق )، با حکومت تیمور آغاز گردید؛ قلمروشان از هرات و سمرقند در شرق تا شام و مصر در غرب را شامل می شد. تیموریان در طول حکومت خود در مناطق مختلف سیاست های متفاوتی در پیش گرفتند. بیشتر سیاست آنان با زمینه های مذهبی پیوند داشت.تیموریان با شعار رهایی مسلمانان از ظلم و ستم و تجدید دوباره دین اسلام به نواحی مختلف لشکرکشی می کردند. گاهی مذهب دستاویزی برای کشتار و غارت در ...
15 صفحه اولسیاست مذهبی تیموریان
با اسلام پذیری اهالی ماوراء النهر مذهب نقش و جایگاه ویژه ای در این منطقه یا فت و تیمور پس از اینکه وارد منازعات قدرت شد، با بهره گیری از این موضوع مذهب را یکی از وسایل اصلی خود، برای کسب قدرت قرار داد. اوهنگامی که به حکومت رسید برای اجرای اهداف توسعه طلبانه اش از مذهب هم در کنار دیگر عوامل، استفاده کاربردی بیشتری کرد. تیمور در مواجه با سربداران و مرعشیان، به پادشاهی سنی و متعصب و مخالف تشیع ت...
15 صفحه اولسیاست مذهبی شاه اسماعیل اول صفوی و تأثیر آن بر مناسبات فکری ایران و عثمانی
بدون تردید رسمیت یافتن تشیع امامی همزمان با اولین پیروزیهای شاه اسماعیل صفوی (905-930 ق) رخدادی پایدار و تأثیرگذار در آینده ی ایرانِ آن روزگار بود که موجبات دگرگونیها و تحولات بسیاری را بویژه در عرصه ی سیاست خارجی فراهم آورد. به بیان دیگر، احیای هویت ملی ایرانی و رسمی کردن مذهب تشیع، صفویان را در مرزها با کشورهای سنیِ همسایه درگیر نمود. در این میان و به رغم اشتراکات دینی، بازرگانی و فرهنگیِ ایرا...
متن کاملصهیونیسم مذهبی و نقش راهبردی آن در سیاست خارجی اسرائیل
به رغم سکولاربودن رژیم صهیونیستی، صهیونیسم مذهبی در حال تبدیلشدن به اندیشه غالب در سیاست داخلی و خارجی آن رژیم است. در این مقاله، با استفاده از نظریه «امنیتیکردن» نشان داده میشود که صهیونیسم مذهبی به عنوان گرایش اقلیت اما قدرتمند در جریان صهیونیسم، در نتیجه بحران هویت داخلی و ادامه آسیبپذیری امنیتی این رژیم، به شکل گفتمان فراگیر درآمده و به نحو محسوسی موفق شده افکار عمومی و عملکرد رهبران سی...
متن کاملهنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر و تأثیر آن بر شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان
هنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر را بایستی در تداوم سبک رایج دوره ایلخانی(مکتب تبریز) مورد بررسی قرار داد. مهمترین تأثیری که از دوره ایلخانی به جا ماند و در دوره آلجلایرصیقل داده شد؛ سبک هنر نقاشی چینی بود. در این مقاله بر آنیم با روش تاریخی و رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی هنر نگارگری و نقاشی این دوره و سهم آن در شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان بپردازیم. یافتهها حاکی از آن است که...
متن کاملکتابخانه های ایران در دوره تیموریان
کتاب و کتابخانه در بررسی قلمرو اندیشه و آثار ذوقی و هنجارهای علمی و فرهنگی ‘ ملاک اصالت تمدن هرملت تواند بود و پایه استوار فرهنگ او ‘ بدانگونه که سیر تکاملی تمدن هرقوم را بدان باز توان شناخت. اگر به پیشینه پیدایش تمدن ملت ها درنگریم‘درمی یابیم که پژوهش در کار کتاب و کتابخانه بر هر چیز تقدم دارد. چه استمرار خط سیر ذوقی و فرهنگی ملتها را بدان بازشناساند. درتمام حوزة جغرافیایی زبان فارسی از خراس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023